nowości w bibliotece

02.2020

TEATRALNE KONWENANSE I DYSONANSE ALBO VIVA LA MAMMA

tytuł oryginału: LE CONVENIENZE ED INCONVENIENZE TEATRALI OSSIA VIVA LA MAMMA

autorzy:

autor przekładu: SAWKA DOROTA

autor libretto: GILARDONI DOMENICO

autor muzyki: DONIZETTI GAETANO

rodzaj utworu: libretto

klasyfikacja gatunkowa: LIBRETTO, DRAMAT MUZYCZNY, FARSA MUZYCZNA

informacje dodatkowe: Libretto wielopostaciowe.

liczba aktów: 1

odbiorcy: Dorośli.

sygnatura: 13141

Libretto osiemnastowiecznej opery. Miniatura przedstawia kulisy pracy prowincjonalnego teatru, w którym poeta i maestro piszą libretto i przede wszystkim muzykę, reżyser próbuje utrzymać zespół w karbach, primadonna marudzi, pierwszy tenor nie rozumie włoskiego, bo jest Niemcem. A dyrektor teatru wymaga sukcesu frekwencyjnego i kasowego. W takim rozgardiaszu pojawia się jeszcze Agata, żwawa neapolitanka, matka Luigii - drugiej śpiewaczki - która żąda odpowiedniej partii dla swojej córki. Próby opery Romulus i Hersilia są polem walki o wpływy: primadonna forsuje pomysł podniesienia rangi ważności swojego męża, Agata oskarża ją o oszustwo i brak umiejętności. Istotnym staje się również problem kolejności kłaniania się. Te dyskusje oddalają skutecznie możliwość realizowania przedstawienia, przeszkadzają w pracy. Nie pomaga również fakt, że impresario nie ma pieniędzy. Ponieważ wszyscy są sążniście zadłużeni, pod osłoną nocy salwują się ucieczką. Opera komiczna Dionizettiego, nie tylko jest satyrą na życie teatralne swojego czasu, ale również parodiuje teksty klasycznej literatury. Dla przykładu Agata w recytatywie parafrazuje tekst Desdemony z Szekspirowskiego Otella.