nowości w bibliotece

07.2019

MIASTO WE KRWI

autor: URBAŃSKI ROBERT

rodzaj utworu: dramat

klasyfikacja gatunkowa: DRAMAT

informacje dodatkowe: Osoby: LUDWIK- przywódca buntu w mieście, FILIP- towarzysz Ludwika, SZARLOTA- towarzyszka Ludwika, JAN- król, ELEONORA- jego żona, HENRYK- król, syn Eleonory i Jana, KONSTANCJA- wdowa, synowa Eleonory i Jana, siostra Karola, ARTUR- syn Konstancji, KAROL- król, REIGNIER- żołnierz króla Karola, "król Neapolu", ALENÇON- żołnierz króla Karola, JOANNA- dziewica-wojowniczka, GLOUCESTER- dostojnik na dworze, brat króla Jana, stryj Henryka, CLIFFORD- jego syn, BISKUPYORK- dostojnik na dworze, później król, ELIZA- córka Yorka, EDWARD- syn Yorka, RYSZARD- syn Yorka, SUFFOLK- dostojnik na dworze Henryka, MAŁGORZATA- królowa, żona Henryka, BUNTOWNICZKI (1, 2, 3), PISARZ

liczba stron: 42 s. ;

odbiorcy: Dorośli.

sygnatura: 12997

Dramat powstał w oparciu o kroniki historyczne Shakespeare’a, które w większości przedstawiają Wojnę Dwóch Róż, czyli serię walk i intryg, rozgrywających się w Anglii zaraz po wojnie stuletniej, w latach 1455-1485. Były to starcia o władzę pomiędzy dwoma rodami: Lancasterów (mających w herbie różę czerwoną) oraz Yorków (w ich herbie znajdowała się róża biała). W jednym z wywiadów autor tak objaśniał dramatopisarską strategię: "Z przebogatego materiału (polskie wydanie kronik to prawie 1500 stron) powstał niespełna pięćdziesięciostronicowy scenariusz. Wykorzystałem w nim fragmenty z Króla Jana i trzech części Henryka VI, a także nietłumaczoną dotąd na język polski scenę z dramatu Sir Thomas More - jedyny zachowany do dziś manuskrypt Szekspira. Powstała w ten sposób zupełnie nowa całość. Chciałem, aby za bezwzględnością ukazanych polityków dało się dostrzec ich osobiste emocje, ale przede wszystkim, by w jedną wizję historii połączył się szekspirowski obraz mechanizmu władzy z jego ponurym ucieleśnieniem, jakim jest spalony gmach gliwickiego teatru. Stąd rezygnacja z angielsko-francuskich realiów oryginału. Owszem, bohaterowie Miasta we krwi noszą angielskie lub francuskie imiona, ale już problemy, z którymi się zmagają, nie mają nic wspólnego z interesem tego czy innego konkretnego rodu albo dynastii, z terenem tego czy innego księstwa. Obiektem pożądania jest jedynie Miasto, a jeszcze bardziej - władza nad jego mieszkańcami". (http://gazeta.teatr.legnica.pl/2-artykuy/akt-artykuly/8981-jacek-głomb-reżyseruje-"miasto-we-krwi"-wg-szekspira?fbclid=IwAR2AgoExV_DHVzNVsEt1HjQyHmbopyG_XsU0NkkSxr56utbmI5s2cpd0Uwo)"Pokój wam niosę, moi dobrzy ludzie! / Musicie tylko uznać moją władzę. / Jeśli nie, trudno - poleje się krew." - tymi słowami król Jan zaczyna tę historię. Potem jesteśmy świadkami błyskawicznie nakręcającej się spirali bezwzględnej walki o władzę nad miastem ogarniętym ludową rewoltą. Walczą wszyscy ze wszystkimi. Lud kontra zdegenerowane elity. Zmieniają się sojusze. Jan chce władzy w mieście i nie zamierza się nią dzielić z wnukiem Arturem. Konstancja, synowa Jana i żona Henryka nie może tego znieść. Karol - król i jej brat proponuje, żeby lud się wypowiedział, którego władcę woli. Przedstawiciele mieszkańców miasta na czele z Ludwikiem ogłaszają, że poddadzą się temu, który dowiedzie że jest silniejszy. Zirytowany Gloucester podpowiada połączenie sił i zrównanie miasta z ziemią. Wtedy Filip i Szarlota proponują dwa trony, a nawet trzy i zażegnanie konfliktu. Obie strony przystają na to rozwiązanie, ale w trakcie świętowania sukcesu, za kulisami, Gloucester zabija Artura i próbującą go ratować Konstancję. Wybucha walka, w której Karol zostaje ranny i odciągnięty na bok przez Reigniera. Po chwili dołącza do nich Alençon z wieścią, że na ratunek przybywa im święta dziewica. Joanna udowadnia swoją moc i przekonuje Karola do wspólnej walki. Kolejny epizod rozpoczyna się żalami nad grobem Jana zabitego przez dziewicę. Biskup kłóci się z Gloucesterem o zakres władzy i wpływów kościoła oraz jego relację ze zmarłym, Henryk na wózku inwalidzkim nakazuje zgodę i wtedy wbiega Filip z wieścią o klęsce - miasto stracone choć York jeszcze walczy. Zmiana miejsca akcji, Reigner i Alençon przekazują Małgorzatę Suffolkowi, chcąc ja uchronić przed wojną. Ma być żoną Henryka choć pożądaniem zapałał do niej Suffolk. W tym czasie ginie Karol, a Gloucester i York prowadzą pojmaną Joannę na śmierć, a kiedy okazuje się że jest w ciąży z królem Neapolu gwałcą ją obaj. Małgorzata przybywa do Henryka jako część układu pokojowego - król ma pokryć koszty jej podróży, zaakceptować brak posagu, a na dodatek wojska Henryka mają opuścić miasto. Nikomu na dworze takie rozwianie się nie podoba. Kiedy Gloucester wyrusza negocjować warunki, synowie i córka buntują Yorka. W tym czasie Ludwik dowodzi miejską rewoltą i nie ma zamiaru nikogo słuchać, ogłasza się królem lordem Mortimerem. I jako taki razem z Filipem ustanawiają nowe prawa np. wino w fontannie przez rok. Tłum przyprowadza zakneblowanego Suffolka, którego syn Yorka pomógł im złapać. Zasługuje na śmierć ponieważ mówi w obcych językach, a to nigdy nie świadczy o niczym dobrym. Dzieci usadzają Yorka na tronie składając mu u stóp trupa Gloucestera, gdy do Sali wchodzi Henryk z synem zamordowanego. Henryk przekazuje pisemnie potomkom Yorka koronę pod warunkiem, że sam dożywotnio będzie królem. Małgorzata jest zdegustowana taką postawą, wkrótce też zostaje pojmana. Lud domaga się wyrzucenia wszystkich obcych. Ryszard wyznaje miłość Małgorzacie. Filip dusi Ludwika. Clifford, syn Gloucestera zabija Yorka. Tron obejmują Edward i Ryszard synowie Yorka.