nowości w bibliotece

04.2019

WŁADCY

autor: WLEKLIK MAGDALENA

rodzaj utworu: dramat

klasyfikacja gatunkowa: DRAMAT

informacje dodatkowe: Sztuka wieloobsadowa.

liczba stron: 58 s.;

liczba aktów: 6

odbiorcy: Dorośli.

sygnatura: 12895

Magdalena Wleklik pokazuje mechanizm politycznej przemocy, która wywołuje kolejne konflikty. Belgijski król Leopold II Koburg, wprowadza czytelnika/widza w meandry międzynarodowej polityki. Tłumaczy sploty zawsze tych samych czynników ekonomicznych i społecznych, które prowadzą do otwartej wojny lub akceptowanego ludobójstwa. Jako przykład podaje akty bestialstwa dokonywane przez światłych Belgów w Kongo. Kolejne sceny przywołują historie Wielkiego Głodu na Ukrainie, pogromu Żydów w Radziwiłłowie (lipiec 1941), Krwawej Niedzieli na Wołyniu (lipiec 1943), rzezi w bośniackiej Srebrenicy (lipiec 1995), masakry na wyspie Ut?ya w Szwecji (lipiec 2011). Za tragedią jednostek zwykle stoją przywódcy państw, którzy realizują w ten sposób swoje polityczne plany. Rekonstrukcja wydarzeń dokonywana jest z różnych perspektyw: umierającego z głodu dziecka, żydowskiej dziewczyny, atakowanej przez miejscowego nauczyciela - antysemitę, młodych ludzi, którzy z kościelnej wieży obserwują masakrę polskich mieszkańców wołyńskiej wioski. Jednocześnie, bohaterowie próbują dociec, kto jest winny takiemu obrotowi wypadków: Żydzi czy Polacy, Polacy czy Ukraińcy. O masowym zabójstwie w Srebrenicy, postaci mówią z dwóch perspektyw. Najpierw opowiadają o tym, co robili w 1995 roku: byli dziećmi, zajmowali się swoimi codziennymi, małymi sprawami. Potem wcielają się w mieszkańców bośniackiej wioski, którzy muszą poddać się rozkazom serbskich oddziałów. Kobiety nie pozwalają odejść mężom i synom, mężczyźni wahają się, czy wierzyć zapewnieniom o bezpieczeństwie. Historia Andersa Breivika i zdarzeń na wyspie Ut?ya, kiedy zginęło 70 osób, a 110 zostało rannych, opowiedziana jest z perspektywy telewizyjnego show. Showman dba o słupki oglądalności: zdaje kontrowersyjne pytania, pozwala strzelać do statystów w studio. Nagle zabijani "na niby" widzowie wcielają się w ofiary. Żądają sprawiedliwości - śmierci Braivika i buntują się wobec zbyt łagodnej kary dla zabójcy. Krytykują system, który pozwolił, by Anders Breivik stał się idolem, a jego zbrodnia inspiracją dla aktów terroru w innych krajach. Ostatni akt dramatu rozpoczyna Donald Trump. Opowiada bajkę o kobiecie, która ocaliła jadowitego węża. Zapewniła mu bezpieczeństwo, a on zabił ją. Jednocześnie prezydent wprowadza na scenę kolejne postaci, a ruchem batuty udziela lub odbiera im głos. W ten sposób odgrywana jest "Symphony of Trump", w której prezydent w odpowiednim momencie podaje postaciom broń, ładuje do niej amunicję. Aleksandra, jej córka Aida, Korwin, młoda członkini ONR, wygłaszają opinie na temat obecności imigrantów w Polsce. Każda z postaci ma własną perspektywę: Aleksandra jest żoną Egipcjanina, Aida - żoną terrorysty, młoda członkini ONR boi się niezrozumiałej dla niej kultury, Korwin zbija na tym strachu polityczny kapitał. Każda z postaci wykrzykuje swoje wartości, które są dla niej najcenniejsze. Wszystkich ucisza Trump krzycząc "Destroy ISIS!" oraz intonując wyliczankę "Stary niedźwiedź mocno śpi". Wleklik wykorzystuje historyczne, potwierdzone relacje. Stawia tym samym odbiorcę wobec przymusu określenia własnej perspektywy i stosunku do przywoływanych wydarzeń. Jest to więc materiał, który pozwala na trudną dyskusję z dzisiejszą rzeczywistością.