nowości w bibliotece

04.2019

ANNA KARENINA

autor: TOŁSTOJ LEW

autor adaptacji: WLEKLIK MAGDALENA

autor przekładu: IŁŁAKIEWICZÓWNA KAZIMIERA

rodzaj utworu: słuchowisko

klasyfikacja gatunkowa: SŁUCHOWISKO, SCENARIUSZ

łączna obsada: 12

liczba ról męskich: 7

liczba ról żeńskich: 4

liczba ról dziecięcych:

liczba stron: 14 s. ;

odbiorcy: Dorośli.

sygnatura: 12894

Adaptacja powieści Lwa Tołstoja o nieszczęśliwej miłości Anny Kareniny, uwikłanej w miłosny trójkąt między swoim własnym mężem a przystojnym pułkownikiem Wrońskim. Brnąc w romans, Anna ucieka od męża, zostawiając z nim ukochanego syna - Sieriożę. Zachodzi w ciążę z Wrońskim, rodząc córkę. Mimo to jest ciągle nieszczęśliwa i zazdrosna o Wrońskiego. Tęskni za synem i do końca nie wie, czy zrobiła dobrze, porzucając męża. Kiedy Wroński po raz kolejny zostawia ją samą, Anna, chcąc rozwiązać swoją sytuację, sięga po środki ostateczne i rzuca się pod pociąg. Magdalena Wleklik o adaptacji: "Współcześnie, podobnie jak w każdych innych czasach, zdarzają się trójkąty miłosne. Rozwiązanie ich ma zwykle dramatyczny przebieg, pozostawiając na swej drodze ofiary. Historia Anny Kareniny nie różni się w tej mierze i właśnie przez swą uniwersalność sprawia, że do niej wracamy w każdym pokoleniu. Postać Anny została uwspółcześniona w warstwie psychologicznej, a jej miłosne rozterki są egoistyczne i niedojrzałe. Ta koncepcja jest przełomowa. Choć nie zostało zmienione żadne słowo z powieści Lwa Tołstoja, historia stała się nieszablonowa - może wydać się anty-miłosna, opowiadać o braku szacunku, zazdrości, zagubieniu... Anna w słuchowisku staje się postacią charyzmatyczną, a nie płytką i zepsutą jak w dotychczasowych adaptacjach. Została uwspółcześniona, nie wyidealizowana. Sam proces radiowej adaptacji literatury niesie ze sobą ryzyko, jak nie rozminąć się z wizją autora, jak zamknąć 900-stronicowe tłumaczenie Kazimiery Iłłakowiczówny w godzinnym słuchowisku... To są techniczne trudności, gdyż sam proces adaptacji nie był trudny, właśnie ze względu na emocje Anny, które są uniwersalne. Łatwo wyobrazić sobie wybór, przed jakim Anna stoi. Trudno samemu podjąć decyzję. Sama tragedia Anny wykracza poza nią samą, poza miłosny trójkąt, dotyka wszystkich ludzi dookoła". (źródło: https://polskieradio24.pl/357/6991/Artykul/2194854)